Friday 30 January 2015

Musibah dan Rahmat

Tajuk kali ni agak Islamik sikit. Tapi, x slh kn? Selagi berinformasi and apa yg aku share tu maybe menjadi manfaat untuk aku dan orang lain?
Pernah tak kita rasa Allah uji kita dengan terlalu byk dugaan? Lepas tu berturut2 plak tu sampai kita rasa yang Allah seolah2 berdendam dengan kita and nak balas balik?? Org lain aku xtaw.. tp aku pernahh terasa macam tu. Astagfirullah... bersangka baik dengan Allah. aku cepat2 sedar.  Dia uji sbb dia sayang. ingat tu. SEBAB ALLAH SAYANG!
Musibah ada berlaku kt org yg aku syg. yeah. aku nmpak dia patah semangat kejap. Senyum pon tawar. Jd, tggungjawab aku nk sedarkan dia balik.

Allah tak ambil suatu benda yg kita syg melainkan dia gantikan dengan sesuatu yang lebih baik.  Apa yg berlaku mungkin sbb kita lupa sekejap dekat Dia. Dia nak kita ingat kat Dia time kisah susah dan senang.  Dia uji kita sbb Dia tau kita mampu dan kita kuat.  Kenapa Dia tak uji kawan kita macam apa yg Dia uji kita? Sbb Dia tau kawan kita x kuat macam kita... Tp tak bermakna kawan kita lemah.. Cuma ujian tiap org tu berbeza. Positif! Rahmat Allah tu ada di mana2. Di langit ada hujan dan mentari. Dari tanah lahir pokok2. Ingattttt... Rahmat Allah tak hanya DUIT!!!! Dia bg kita kesihatan. itu Rahmat! Kalau Dia hanya bg kita duit, tapi xdak kesihatan.. nak watpa gn duit tu? beli ubat sbb nk sihat ja... x guna kan? Dia bg kesihatan sbb kita blh cari duit lg byk.. bg kita sng nk beribadah kt Dia.. Sbb tu kena ingat.. dia bg apa yg kita PERLU. Bukan apa yg kita MAHU. Dia lebih tau apa yg terbaik untuk kita.


Ok, dahlah aku bg tazkirah ni. Apa yg aku tulis, bkn sbb nk tunjuk baik. tp sbb nak ingatkn diri sendiri. Aku pon selalu lalai. Selalu lupa Dia bila senang. Bila susah mula rasa nk merayu dengan Dia. patotnya, aku kena ingat Dia time senang, dia akan ingat aku time susah. Tp, Allah tak pernah pon lupa hamba2Nya. Manusia ja selalu lupa... Wallahualam...

#MyApek, this is for US.


No comments:

Post a Comment